Ritme van baby’s
Voor baby’s wordt op het gebied van voeding en slapen zoveel mogelijk het eigen ritme aangehouden. Afstemming met ouders is wenselijk, hoewel wij uiteraard ook een dagritme hanteren vanuit ons pedagogisch beleid. Wij gaan er van uit dat elk kind thuis heeft ontbeten of zijn/haar eerste voeding heeft gehad. Dan heeft de pedagogisch werker tijd om alle ouders en kinderen welkom te heten.
Zodra de baby’s wat ouder worden, wordt er toegewerkt naar het dagritme dat voor de dreumesen en peuters geldt. De dag ziet er ongeveer uit zoals hieronder beschreven.
Eten en drinken
Wij proberen zo gezond mogelijke voeding aan te bieden, hoewel er met een verjaardagsfeestje wel iets feestelijks getrakteerd mag worden. We vragen ouders een gezonde traktatie mee te geven. Hierbij verschillen de meningen van ouders over wat gezond is. Wij geven chips en snoep traktaties mee naar huis, zodat ouders hier zelf keuzes in kunnen maken. Als u benieuwd bent naar ons voedingsbeleid, kunt u dit opvragen door een mailtje te sturen.
Dagindeling
Dagstart
Om 9.00 uur starten wij met het dagprogramma en is het wenselijk dat alle kinderen binnen zijn en de ouders weer weg zijn. Op beide groepen gaan we met elkaar fruit eten en wat drinken. Dit is tevens een moment waarop de methode Peuterplein (VE) ingezet wordt. Er wordt gepraat, gezongen, gelezen of een andere activiteit gedaan dat aansluit bij het thema waaraan gewerkt wordt.
Dieren en buiten spelen
Na het fruit eten en drinken gaan we meestal naar buiten om de dieren eten te geven, te aaien en te knuffelen. Wanneer het weer het toelaat gaan we buiten spelen. Als het winter of slecht weer is, spelen we meer binnen. De kinderen spelen vrij of we doen een gezamenlijke activiteit zoals knutselen, puzzelen of een spelletje. Ook wordt er aan beweging gedaan doormiddel van zingen en dansen op muziek.
Lunch
Tussen de middag eten de kinderen gezellig met z’n allen een boterham en drinken een beker melk. Afhankelijk van de leeftijd eten kinderen één, twee of drie boterhammen. We variëren met beleg.
Slapen
Sommige kinderen hebben nog een ochtend slaapje nodig en sommigen alleen een middagslaapje of helemaal geen slaap. De leiders beoordelen of een kind bij de opvang zonder middagslaapje kan. Kinderen die volgens ons ’s middags niet meer hoeven slapen, krijgen wel een rustmoment, zodat de kinderen het middagprogramma actief mee kunnen doen. Het is op de dagopvang een intensieve dag voor kinderen en zij krijgen veel prikkels.
Middagprogramma
Als de kinderen wakker zijn, gaan zij aan tafel voor een tussendoortje en wat drinken. Afhankelijk van het weer, wordt een activiteit gekozen. Dat kan bestaan uit knutselwerkjes, een kijkje bij de dieren nemen, spelletjes spelen, kleien, spelen in de huishoek, met de trein en auto’s, liedjes zingen of buiten spelen.
Ophalen
De tijd totdat de kinderen worden opgehaald, wordt ingevuld met vrij spelen of een activiteit. Ouders die hun kind komen halen krijgen een overdracht van de leidster.